• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold

Finnmarkshilsen

Hilsen fra Finnmark

  • Hjem
  • Reportasje
  • Nyheter
  • Oppbyggelse
  • Kommentar

Nye Tana bru reiser seg

11. juni 2018 By Redaksjonen

Tana Bru. Tre elementer til brutårnet er på plass, og høyden har kommet opp i 39 meter. (Foto: Frank Martin Ingilæ, Statens vegvesen)

 

(08.06.2018): Nye Tana bru er i ferd med å reise seg. Tre tårnelementer er på plass, og med 39 meters høyde har nordtårnet «tatt igjen» dagens bru over Tanaelva, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Snart kommer flere stålelementer fra Polen, og i løpet av sommeren vil tårnet strekke seg ytterligere opp til full høyde på 95 meter.

I første omgang er det imidlertid to store kraner som vil ruve mest i landskapet ved Tanaelva. Den store fagverkskrana skal etter hvert monteres opp til en høyde på 120 meter.

Full anleggsdrift

Gamle Tana bru.

Anleggsdriften ved Tana bru har nå gått inn i sin mest intensive periode. Mellom 40 og 50 mann arbeider i området, og slik vil det være helt fram mot jul.

Samtidig som tårnene er under bygging, blir de første elementene til selve brua sveiset sammen. Hvert element for brukassen er ca. 15 meter langt, og kommer i fem deler som blir satt sammen til en samlet brubredde på 15 meter.

I slutten av juli starter «monteringen» av selve brua. Det skjer ved at vegelementene monteres sammen og skyves i retning mot elva i posisjon mellom de to tårnene. Denne delen av vegbanen forankres i ballastkassen.

Stålkablene for oppheng av selve brua er under produksjon i Italia, og skal leveres i Tana i løpet av juli og august. Etter hvert som elementene bygges ut over elva blir de festet med kabel til brutårnet. Til sammen skal det monteres 22 kabler.

Bru i rute

Den store fiskestangen ved den gamle Tana bru.

Parallelt med brubygginga så skal vegen bygges om i begge endene at brua. I første omgang vil det bygges ei ny rundkjøring på østsida av elva (fiskestang-siden). Her er arbeidet med å grave ut i gang.

Nye Tana bru skal etter planen settes i trafikk på sensommeren 2019. Etter dette vil den gamle brua bli revet.

Det oppsto en forsinkelse i arbeidet etter at den polske stålprodusenten Vistal Gdynia s.a. sto i fare for å gå konkurs i høst, men arbeidet er nå i god gjenge igjen under ledelse av altafirmaet HAK Entreprenør, skriver Statens vegvesen.

 

 

 

 

 

FAKTA OM TANA BRU

Byggingen av ny Tana bru startet i januar 2016. Brua skal stå ferdig i september 2019.

Den nye brua blir 260 meter lang og får et hovedspenn på 234 meter.

Dagens E6-bru er fra 1948, er smal og har restriksjoner på maksimal tillatt aksellast.

Kostnadene er beregnet til 578 millioner kroner, inkludert tilgrensende vegnett og gang- og sykkelveger.

Sluttfinansieringen på 302 millioner kroner er inne i nasjonal transportplan 2018-2029.

Den nye brua blir en skråstagsbru med asymmetrisk tårn og sentrisk kabelplan.

Brua skal ligge 100 meter oppstrøms eksisterende bru.

Eksisterende bru skal  fjernes.

 

Regnvær over Tana bru 11. juni 2018. (Foto: Statens vegvesen, webkamera)

 

 

Filed Under: Nyheter

Finnmarkshilsen, redaktør Vidar Norberg, e-post: Finnmarkshilsen@gmail.com, telefon: 90082017, konto DNB: 1214.01.69100. Copyright Finnmarkshilsen.no