
Av Vidar Norberg
Søndag klokken 11 innsettes Gunstein Innvær som prest i Kvitkirka i Kautokeino. Det er biskop Torkild Masvie i Den Lutherske Kirke i Norge og Island som står for innsettelsen.
–Hvordan skjer innsettelsen?
–Jeg kommer med hilsning- og anbefalingsord til menigheten i starten av gudstjenesten og sier at Gunstein Innvær er rettelig kallet til sokneprest i Den Lutherske Kirke i Kautokeino. Videre ber jeg om at menigheten omslutter sin sokneprest i bønn og står sammen med ham i kirkens tjeneste, opplyser biskop Torkild Masvie til Finnmarkshilsen.
Etter innsettelsesgudstjenesten blir det kirkekaffe i Kvitkirka.
Gunstein Innvær var torsdag ettermiddag i bilen sammen med familien på vei fra Fangekasa leirsted i Halden-området til Kautokeino og var ikke tilgjengelig for kommentar, men Masvie forteller at familien har tidligere hatt menighetspraksis i Kautokeino. Masvie opplyste at inntrykkene førte til at de ville gå inn i oppgaven som prestefamilie.
–De har fått seg en god bolig, sier biskopen.

Bibeltro kristendom
Dette blir etter alt å dømme en stor festdag for Indre Finnmark som igjen får en konservativ, bibeltro, mannlig prest. Den konservative Kvitkirka fortsetter et klart alternativ til gamle «Rødkirka» som har brutt med kirkens tidligere lære og tradisjon.
I den samiske befolkningen i Indre Finnmark er det fortsatt mange konservative kristne. I mange år var Olav Berg Lyngmo prest i Finnmark. Han sto også på Den norske kirkes gamle tradisjon og sa nei til samarbeid med kvinnelige prester. De liberale teologiske nyordningene førte til at Kvitkirka ble et symbol og samlingssted for gammeltroende.
–Kommer Gunstein Innvær i Den Lutherske Kirke til å samarbeide med kvinnelige prester?
–Kirken har ikke, og kan ikke ha kvinnelige prester ut fra sine vedtekter. Likeledes er det ingen av kirkens prester som har felles gudstjeneste med kirker som en ikke er i offisielt kirkefelleskap med. Kirkefelleskap kommer på tale når en har lik teologi. En har ikke lik teologi med kirker som har ordningen med kvinnelige prester, skriver Torkild Masvie i en e-post til Finnmarkshilsen.

Ny tid i Kautokeino
Det kom trolig som et sjokk da det ble kjent at Yvonne Sæterbø Kjølaas (55) blir ny sogneprest i Kautokeino. Hun er gjengift med tidligere biskop Per Oskar Kjølaas som også har vært sogneprest i Kautokeino. NRK/Sapmi fortalte at begge er skilt og har barn fra tidligere ekteskap.
–Prestetjenesten var lenge forbeholdt menn, men i 1961 fikk Norge sin første kvinnelige prest. 64 år etter følger Kautokeino trenden, skrev NRK.
Ellen Marie Turi Gaup har 20 års erfaring fra Kautokeino menighetsråd. 85-åringen sa til NRK at hun ikke kan stille seg bak ansettelsen av en kvinnelig prest. Hun mener at Guds ord ikke åpner for kvinnelig prestetjeneste.
Etter det Finnmarkshilsen har grunn til å tro, er det stor glede over at Kautokeino nå har fått en bibeltro etterfølger etter tidligere sogneprest Olav Berg Lyngmo.

Kirkeinnvielsen i Kautokeino, 25. november 2007. 1: Asbjørn Hunnes, Sylte. 2: Helge Skogheim (1933-2013), Nordkjosbotn. 3: Einar Bryn, Oslo. 4: Torkild Masvie, Oslo. 5: Gunnar Ødegårdstuen, Tromsø. 6: Leif Halsos, Reipå, Meløy 7: Arne Thorsen, Kvelde. 8: Bernt Aarseth, Kolbotn. 9: Børre Knudsen (1937-2014), Meistervik, Balsfjord. 10: Per Nielsen (1920-2017), Lyngseidet. 11: Olav Berg Lyngmo, Bjerkvik. 12: Sverre Gundersen, Finnsnes. 13: Berit Turi Mortensen (1931-2012), Kautokeino. 14: Anders Mikkelsen Sokki, Kautokeino. 15: Aslak Persen Bals (1928-2015), Heammogieddi, Kautokeino. 16: Mathis Mathisen Sara, Kautokeino. 17: Marit Gaup Sara, Máze.