
Av Stein Trygve Ljøen Fylkesstyret Vestfold Konservativt
Mange land har undersøkt muligheter til å innføre DSP, blant dem Japan som ikke vil ha DSP. Norges Bank undersøker fremdeles mulighet til å innføre DSP. I 2024 la regjeringen fram en utredning om DSP. Et fåtall land har innført DSP, blant dem Kina. EU har målsetting om en utvidet test fra oktober 2025 der flere firmaer inviteres med. Det internasjonale Pengefondet IMF utarbeider global plattform for DSP. DSP er sannsynligvis en forløper til en global valuta.
Risiko og potensiale for maktmisbruk
DSP er pr definisjon under direkte kontroll av en sentralbank som er styrt av regjeringen. Ulikt alle andre slags penger er DSP programmerbare. Det gir mulighet til å sette betingelser for transaksjoner, utløpsdato for penger, innføre negativ innskuddsrente, sette maksimumsgrense på innskudd og slette penger. Slik sett er DSP et mareritt for de som er opptatt av rettigheter som ytringsfrihet, religionsfrihet, eiendomsrett og retten til et privatliv. Sedler, mynter og kryptovaluta har motsatt formål til DSP og tilbyr høy grad av anonymitet. Så har da også mange aktører advart kraftig mot DSP som f.eks. Human Rights Fundation, CATO Institute og The Economist.
Til å begynne med blir DSP sannsynligvis frivillig og vil eksistere samtidig med sedler og ordinære penger i bank. Slik sett blir innføring av DSP vanskelig å stoppe. DSP tilbyr ikke flere fordeler for forbrukerne enn dagens penger.
Derimot gir DSP muligheter for makthungrige politikere. EU-politikere hevder at med DSP kan hvitvasking og terrorfinansiering stoppes. Påstanden er meningsløs om sedler og kryptovaluta får eksistere samtidig, siden kriminelle er avhengig av anonyme betalinger. Påstanden gir også god grunn til mistanke om en periode med frivillig bruk av DSP følges av utfasing av sedler, bankkort, VIPPS og at kryptovaluta blir forbudt. I en slik situasjon kan skadene bli veldig alvorlige.
Misbrukspotensial kan sannsynligvis finnes i mulighet til økt press til konformitet med sittende regjerings økonomiske og kulturelle agenda. I et systematisk maktmisbruk vil det si sosialt kredittsystem. (Et omdømmesystem som benytter overvåkning, og gir befolkningen sosial kreditt (poeng) basert på oppførselen deres. Poengene bestemmer graden av frihet for borgerne.) Et sosialt kredittsystem er allerede innført av regjeringen i Kina.
I Biden-administrasjonens dokument for innføring av DSP ble maktmisbruk planlagt: Folk skulle tvinges til konformitet med administrasjonens syn på inkludering, likhet, rettferdighet og klimaskifte. Nåværende administrasjon har annullert dette dokumentet. Nåværende administrasjon har annullert dette dokumentet. Flertallet av politikere på denne siden av dammen er neppe mindre makthungrige enn Bidens folk. Med DSP får politikere en makt de ikke trenger.
Beredskap
Om DSP blir enerådende, blir det en felle ved strømbrudd og hacking. Da er kontanter i mange tilfelle eneste alternative betalingsform.
Digital Id
Etter EU-parlamentets godkjenning av eIDAS 2.0. i 2014 kan alle i Europa tilbys en digital ID-lommebok (eID). Med eID får innbyggerne mulighet til å vise og dele digitale bevis som førerkort, utdannelsesbevis, gi tilgang til offentlige tjenester, signere avtaler og autorisere betalinger via eID osv. De vil også gjelde over landegrenser. I Norge blir BankID-appen etter hvert tilpasset kravene EU setter en eID.
Hvorfor er ikke personnummer godt nok for disse politikerne? For innbyggerne er eID ingen fordel,
men eID-lommebok åpner for overnasjonal styring og demokratisk underskudd.
DSP forutsetter av betaler kan legitimere seg. Her er det naturlig at BankId og etter hvert eID blir brukt til å autentisere betalere av DSP. Så langt kan det se ut til at eID blir et steg mot bruk av DSP.
EØS-avtalen
Vi må regne med det blir vanskelig å unngå norsk lovgivning om DSP på grunn av EØS-avtalen. Slik sett kan det se ut til at EØS-avtalen må endres eller avsluttes, hvis DSP i Norge skal unngås. Konservativt vil vi skal slippe både DSP og EØS-avtalen.
Forbrukermakt
Norsk demokrati kan ikke tåle at politikerne ikke vil innføre DSP. Om flest mulig bruker forbrukermakt, finnes også mulighet til å stoppe uvesenet i vårt land:
- • Betale med kontanter på flest mulig steder så lenge mulighet finnes.
- • Redusere antallet digitale betalinger.
- • Unngå bruk av eID.
- • Stemme på et parti som unngå DSP. Konservativt er et slikt parti.
Kilder:
Kilder
IMF: https://www.imf.org/en/Topics/digital-payments-and-finance/central-bank-digital-currency/virtual-handbook
EU: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/eudi-regulation
https://ec.europa.eu/digital-building-blocks/sites/display/EUDIGITALIDENTITYWALLET/The+many+use+cases+of+the+EU+Digital+Identity+Wallet
Norges bank: https://www.norges-bank.no/tema/finansiell-stabilitet/digitale-sentralbankpenger/hva-er-digitale-sentralbankpenger/
BankID: https://bankid.no/regelverk-om-europeisk-eid-lommebok-godkjent-av-eu-parlamentet
Human Rights Fundation: https://cbdctracker.hrf.org/home
CATO Institute: https://www.economist.com/finance-and-economics/2023/06/08/a-flawed-argument-for-central-bank-digital-currencies
Biden-administrasjonens dokument om innføring av DSP : https://www.federalregister.gov/documents/2022/03/14/2022-05471/ensuring-responsible-development-of-digital-assets
Trump-administrasjonens annulering av samme dokument: https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/01/strengthening-american-leadership-in-digital-financial-technology/