
Den 6. mai, to dager for den andre verdenskrig ble avsluttet, kom to tyske ubåter til Hopseidet. Adolf Hitlers soldater gikk i land. De henrettet seks personer. 17 barn mistet sine fedre. En mor ble voldtatt av en tysk soldat. Tyskerne forsøkte å dekke over sine spor slik at det skulle se ut som om norske fiskere angrep tyskerne. Saken ble aldri oppklart.
Den 6. mai var det markering og kransnedleggelse ved bautaen. Ordfører Ragnhild Vassvik hyllet motstandskampen.
–Den 8. mai 1945 ble Norge igjen fritt etter fem års okkupasjon. Siden da har vi feiret frigjøringsdagen hvert år. Vi bruker denne dagen til å glede oss over et fritt og demokratisk Norge og samtidig hylle alle dem – motstandsfolk, krigsseilere og sivilpersoner – som tok opp kampen mot okkupantene, sa ordfører Ragnhild Vassvik i Gamvik kommune under markeringen.
Sigurd Fermann så det som skjedde og har skrevet i heftet Gamle Gamvik om de brutale drapene. Forfatter Alf R. Jakobsen har gransket saken og skrev boken «Til siste slutt».