Disse bildene ble tatt en vårdag i 1979 på en reise gjennom Lebesby.
Foto: Vidar Norberg og bildetekster Peder Jenssen

Fiskerier på Bøgebergkaia i Lebesby. Båtene i bakgrunnen tilhørte Rolf Bøgeberg. Den største, F50LB, het Gry-Bodil etter datteren. Den andre, hvis det var Rolf sin, vet jeg ikke navnet på. Begge båtene sank på havna samme dag. Det var på vinteren, kaldt og mye vind. Det dannet seg mye is i baugen, isen løsnet på den ene siden så båten fikk slagside, og det drev vann inn på bakken som ikke var tett og dermed sank båten. Været var så dårlig at det ikke var mulig å komme ut for å prøve å berge båtene.


Fra Bøgebergs kai på Lebesby. Walter Knutsen svinger heisekranen. Han drev tidligere fiskebruk på Brattholmen, lenger inn i Laksefjord, men flyttet til Lebesby og fortsatte å kjøpe fisk der.


Walter Knutsen og John Sommervik på Bøgebergkaia.




Bildet viser huset og fjøset til Lise Hansen (Wøhni) i Kalak. Lises far, Erik Emanuelson, kom fra Tornedalen og skiftet navn til Wøhni etter stedet han kom fra. Av kjente etterkommere etter Erik kan nevnes Einar Wøhni, landbruksminister og LottoHilde.
Det er mange som var innom Lise på kaffe mens de ventet på ferga. Nå er det barnebarnet til Lise, Isak Wøhni som eier stedet.