• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold

Finnmarkshilsen

Hilsen fra Finnmark

  • Hjem
  • Nyheter
  • Oppbyggelse
  • Kommentar

Skjønner du det du leser?

29. mai 2026 By Redaksjonen

Ankerfeste i Finnkongkeila. (Arkivfoto: Vidar Norberg)

Av Willy Morten Nilsen

(OPPBYGGELSE): Vi har feiret pinse. Da ble Den Hellige Ånd utgytt mens apostlene satt i Jerusalem. Det leser vi om i Ap.gj.2.

Filip var en av de tolv som Jesus kalte til apostel. Han fikk være et redskap som førte mange til tro på Jesus. Slik kan også du i dag være med og vitne om Jesus.

Vi leser om Filip i Ap.gj.8. Han stod i en rik tjeneste i Samaria. Der ble det vekkelse under hans forkynnelse. Mange ble frelst og helbredet. 

Men så skjedde det at en Herrens engel kom til ham og sa: «Bryt opp og dra mot sør på den vei som går ned fra Jerusalem til Gasa. Denne veien er øde.» (Ap.gj.8,26b)

Hva skulle han gjøre der? Der var det vel verken ‘folk eller fe’? Men Herren hadde en plan med dette. Han handler aldri på det uvisse.  På denne veien var det en etiopisk hoffmann som var på vei tilbake til Etiopia etter å ha vært i Jerusalem for å tilbe. Han var ansatt hos den etiopiske dronning Kandake.

Ånden sa til Filip at han skulle gå nær til vognen som hoffmannen satt i. Han satt og leste fra profeten Jesaja 53, hvor det står om Guds Lam som ble slaktet. Da spurte Filip om hoffmannen skjønte det han leste. Men det gjorde han ikke. Filip fikk komme opp i vognen, og da forkynte han evangeliet om Jesus. Det endte med at hoffmannen lot seg døpe i Jesu Kristi navn. (Se Ap.gj.8,27ff)

Filip ble så av Ånden ført til Asdod, der han forkynte evangeliet i alle byene helt til han kom til Cesarea. (Ap.gj.8,40)

Hvordan er det med deg som leser Bibelen? Skjønner du det du leser? Det kan være at noe er vanskelig å fatte. Det er slik at Den Hellige Ånd gir oss lys over Ordet.

Det er som det står i en salme av Luther: Vår formørkede forstand kan jo ikke sannhet kjenne, uten din den gode Ånd vil sitt lys i oss opptenne …    

Misjonsarbeidet var i gang, og det fortsetter til Jesus kommer igjen. Men inntil da skal vi arbeide med å utbre budskapet om Jesus til alle folkeslag.

Nå er det vårt ansvar og kall. Det er som det står i en sang: Alle, alle skal se.  Alle, alle skal se, den herlige Frelser jeg eier, Ham alle, alle skal se!  

Det er en nåde å få være med i denne tjenesten. Det skal vi gjøre både ved det forkynte ord og ved diakonalt arbeid. Du kan være med i forbønnens tjeneste for alle misjonens arbeidere her i vårt land og utover hele verden.

Vi ber om vekkelse og framgang for evangeliets sak.

Fugl i Finnkongkeila. (Arkivfoto: Vidar Norberg)

Filed Under: Bilder, Oppbyggelse

Finnmarkshilsen, redaktør Vidar Norberg, e-post: Finnmarkshilsen@gmail.com, telefon: 90082017, konto DNB: 1214.01.69100. Copyright Finnmarkshilsen.no