
(PRESSEMELDING, FFK): Lørdag 30. mai ble kulturminneløypa i Grense Jakobselv åpnet. Grense Jakobselv har vært en del av Fotefar mot nord siden slutten av 1990-tallet. Nå er løypa fornyet. Kommunen, Grenselandmuseet og Finnmark fylkeskommune har samarbeidet om å oppdatere innholdet og gjøre historien mer tilgjengelig.
Over 100 personer deltok på åpningen. De ble med på en guidet busstur fra Kirkenes til Grense Jakobselv, med stopp ved flere kulturmiljø. Deltakerne fikk også besøke det gamle skoleinternatet. I Kong Oscar II kapell holdt Kirkenes kirkekor konsert.
Den offisielle åpningen ble holdt på Kaia, med snorklipping. Her holdt Linda Skipnes Strand, prosjektleder for Fotefar mot nord, Terje Hansen og Nina Danielsen, utvalgsleder for Kultur, idrett, oppvekst og samiske saker, Sør-Varanger kommune taler.
– Vi vil at barn og unge skal bli kjent med lokalhistorien og bli stolte av stedet de bor, sa hovedutvalgsleder for samferdsel i Finnmark fylkeskommune Terje Hansen (FrP).sa Hansen.
Grense Jakobselv er ett av fem pilotprosjekter i arbeidet med å fornye Fotefar mot nord. Her testes blant annet nye skilt og ny utforming.
