• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold

Finnmarkshilsen

Hilsen fra Finnmark

  • Hjem
  • Nyheter
  • Oppbyggelse
  • Kommentar

Kommentar

Tros- og samvittighetsfriheten knebles ytterligere i Norge

1. mars 2018 By Redaksjonen

Av Lars-Arne Høgetveit

(24.02.2018): Menneskerettene kom fra Bibelen (som også er nedlagt ved skapelsen i menneskets samvittighet) og har sitt fundament i den – det er dokumentert på en enkel måte i boken til Sigurd Opdahl, 1947: Kampen om menneskerettene (Søk i Google.) Opdahl skriver også om hele fundamentet for menneskerettene:

«Det menneskene først stridde for, var det indre livs frihet. Det var retten til å tilbe Gud i overensstemmelse med ens egen samvittighet, altså tros- og samvittighetsfrihet.» (s. 12) Så, veldig forkortet, kom kravet om ytringsfrihet og andre rettigheter fulgte på. MEN rettighetene var avledet fra tros- og samvittighetsfriheten, falt den falt ALT, og vi sitter i det totalitære klisteret. Konventikkelplakaten falt i 1842 i Norge, den hadde forbudt, med en strafferamme, gudelige samlinger uten sogneprestens samtykke.

Det er opp til hver og en innbygger av nasjonen om en vil kjempe for sin frihet, eller sakte gli inn i den totalitære stat – Tysklands Martin Luther valgte det første og lyktes – det kom også Norge til gode!

Legg da videre merke til statens seneste utspill nå fra Kulturdepartementet, som omtales i en meget presis artikkel Trenger vi noen religionslov?, (Søk i Google) av advokat Johan Haga (H) om et svært omfattende høringsnotat på hele 230 sider med forslag til en egen lov! Her skisserer Kulturdepartementets byråkrater (nå under statsråd Trine Skei Grande, Venstre) sterk virkemiddelbruk (økonomisk og fengsel) mot dem som i en del saker henviser til Guds skaperordning og vil praktisere den for eksempel innen private skoler, organisasjoner, menigheter osv. Man vil ramme selve tros- og samvittighetsfriheten – sentralnerven i menneskerettene.

Staten (med politisk konsensus) vil fortsette skatte- og avgiftstrykket og samtidig ramme blant annet kristne mennesker økonomisk, fordi de ikke vil tilbe statens avgud. Johan Haga skriver: «Litt stygt sagt er vi nå tilbake til Romerriket hvor alle hadde plikt til å dyrke statens guder. Dette på grunn av sanksjonsbestemmelsene i diskrimineringsloven. Den gang hette gudene Zevs, Jupiter og flere. I dag heter statens guder likestilling, seksuell frigjøring og multikultur. Nåde den som ikke dyrker disse gudene. Den kan komme i erstatningsansvar på ren mistanke, og i verste fall dømmes til tre års fengsel.»

Går loven gjennom, er det bare tid om å gjøre før rettskafne nordmenn sitter bak lås og slå for sin tros skyld. Daniel var utsatt for det samme – han skulle tilbe kong Darius, les Daniel kapittel 6. Daniels fortsatte lydighet mot sin Skaper er nok viselig å følge fremover også i Norge – så tar Gud seg av æren og vanæren. Martin Luther skrev det slik i 1529 i «den kristne kirkes nasjonalsang», «Vår Gud Han er så fast en borg» basert på Salme 46: «Og tok de enn vårt liv – gods, ære, barn og viv – la fare hen, la gå – de kan ei mere få – Guds rike vi beholder». Så gikk han inn i kampen blottet for egen kraft, i egen kraft ville kampen vært tapt – men det gikk til seier.

 

Filed Under: Kommentar

Nei til Troms – Ja til Finnmark

19. februar 2018 By Redaksjonen

Av Vidar Norberg

 

(19. februar 2018): Finnmark er et godt fylke. Noen tror at det blir bedre om folkeflertallet i Troms får styre mindretallet i Finnmark. Vadsø håper kanskje på at Troms og Oslo skal skjenke byen mer administrasjon. At næringslivet i Troms vil være et økonomisk lokomotiv for å fremme Finnmarks vel, er ikke overveiende sannsynlig. Det grønne gresset blir neppe sendt fra Troms og Oslo til Finnmark.

Det er lettere for vanlige folk å bli tapere når stat og storkapital langt borte skal fordele kaka og styre. Men kan man klare seg selv med fiske, småindustri, litt olje, bergdrift, turister og natur kan man leve et fint liv. Turiststrømmen viser at noen av og til ønsker å bytte ut skyskrapere og neonlys med nordlys og villmark. Kanskje er det like bra med en stor kokning boknafisk på veggen som en ørliten fiskebit i sushi i et trendy lokale.

Man kan jo av og til mistenke regjeringen for å ville skape et arktisk storfylke som de vil vise frem. Da er det grunn til å frykte at finnmarkinger får rollen som eksotiske tusseladder, et uttrykk som ble brukt av tidligere fylkesmann Anders Aune.

Filed Under: Kommentar

Eriksen Søreide og spionsaken mot Berg

16. januar 2018 By Redaksjonen

Kommentar:

Av Vidar Norberg

(Jerusalem, 9. januar 2018):

Norges utenriksminister Ine Eriksen Søreide protesterte overfor statsminister Benjamin Netanyahu etter at Liv Snesrud fra Kirkens N

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide på Yad Vashem i Jerusalem.

ødhjelp ikke fikk komme inn i Israel. Men utenriksministeren tier om Frode Berg (62) fra Kirkenes som sitter fengslet i Russland med alvorlige spionanklager rettet mot seg.

 

–Hun uttaler seg ikke om konsulære saker, sa Guri Solberg som er pressenkontakt for utenriksministeren.

Det var heller ingen norske journalister som stilte spørsmål om Frode Berg da Eriksen Søreide inviterte pressen til Kong David hotell i Jerusalem søndag 7. januar 2018.

Spionsiktet i Russland

Den pensjonerte grenseinspektøren Frode Berg ble arrestert av det russiske sikkerhetspolitiet utenfor hotell Metropol i Moskva den 5. desember 2017. Han ble anklaget for å ha mottatt hemmelige dokumenter om Nordflåten i Russland. Det skal ha vært Aleksej Sjitnjuk som overleverte dokumentene. Videre hadde Berg 3000 euro med seg i kontanter som skulle videreleveres fra to personer i Norge. Pengene blir ifølge journalist Bård Wormdal i NRK-Finnmark ansett som et bevis på at Berg er spion. Bergs norske advokat Brynjulf Risnes har ikke oppgitt navnene på de to som ba Berg bringe pengene videre i Russland. Nå sitter Berg i Lefortovo-fengslet. Det er Ilja Novikov som er Bergs russiske advokat.

–Dette er ikke en heldig sak for forholdet mellom Norge og Russland, sa pressetalskvinne Maria Zakharova i Utenriksdepartementet til NRK.

–Arrestasjonen av Frode Berg har blitt en hodepine for Utenriksdepartementet. Saken vil overskygge for alt annet i forholdet til Russland før den eventuelt finner sin løsning, skrev korrespondent Morten Jentoft i en bakgrunnsartikkel i NRK URIX

–Det er klart at denne saken dominerer forholdet mellom Norge og Russland, påpekte Wormdal i et intervju med NRK Finnmark.

 

Enkelte spør om det kan bli aktuelt med en form for «fangeutveksling» om Frode Berg blir dømt. Forholdet mellom Norge og Russland har vært dårlig siden landet invaderte Krim. Tidligere utenriksminister Børge Brende fulgte USAs linje med boikott av Russland.

–Du er vel godt klar over det faktum at vårt forhold ikke opplever de beste tider, sa Russlands utenriksminister Sergej Lavrov da han møtte tidligere utenriksminister Børge Brende i Arkhangelsk den 20. mars 2017.

I Kirkenes var det lørdag den 30. januar 2017 støttemarkering for å få Frode Berg hjem til Norge, skrev Sør-Varanger Avis.

Ordfører Rune Rafaelsen beskrev Berg som en brobygger for det folkelige samarbeidet mellom Russland og Norge.

–Mange her i Sør-Varanger reagerte med forbauselse og undring da vi fikk vite at Frode Berg var arrestert i Moskva, mistenkt for spionasje, sa Rafaelsen.

Talsmann Øystein Hansen for Støttegruppa for Frode Berg i Kirkenes sa at familien er i en vanskelig situasjon.

–Det er vanskelig å sette seg inn i hvordan de har det, sa Hansen til NRK Finnmark.

–Kan man vite om Berg er uskyldig, spurte NRK Finnmark.

–Når man snakker med folk i Kirkenes som har reist mye over til Murmansk og kjenner miljøet godt, så er man ikke tydelig på at dette nødvendigvis er hele sannheten. Vi lever i et område hvor etterretning er en del av hverdagen. Agentvirksomhet har hørt med til hverdagen i lang tid. Vi vet at det er mange ting som er uklart. Bildet er nok litt mindre entydig enn for enkelte, sa Bård Wormdal som har skrevet boken «Spionbasen – den ukjente historien om CIA og NSA i Norge».

Protesterte mot Israel

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide lot ikke sjansen gå fra seg til å ta opp saken til Liv Snesrud som ble nektet adgang til Israel. Snesrud er norsk koordinator for «Kirkenes Verdensråds ledsagerprogram i ”Palestina” og Israel». Hun landet på Ben-Gurion flyplass lørdag ettermiddag den 6. januar 2018. Hun kom ikke inn i Israel. Søndag måtte hun gjøre vendereis til Frankfurt og Norge, skrev Aftenposten.

Det var avisen Haaretz som først skrev om at utsendingen fra Kirkens Nødhjelp ikke fikk komme inn i Israel. Ifølge Innenriksdepartementet i Israel skal hun som leder for avdelingen i den østlige delen av Jerusalem ha brukt falske presentasjoner for å skaffe hjelpearbeidere visum til Israel. Dersom israelske myndigheter sier at en norsk bistandsarbeider har bidratt med uriktig informasjon for å skaffe folk visum, er det neppe grunn til å tvile på det. En del kirker og kirkelige institusjoner har dårlig rykte. Det gjelder også «Kirkenes Verdensråds ledsagerprogram i “Palestina” og Israel».

Haaretz skrev at Norges utenriksminister søndag 7. januar protesterte overfor Israels statsminister Benjamin Netanyahu.

–Senest i går tok jeg dette opp med statsminister Netanyahu, sa Eriksen Søreide til VG.

–Vi har den siste tiden sett at representanter for sivilt samfunn fra flere land, inkludert fra USA, er blitt nektet innreise til Israel. Norge stiller seg kritisk til dette og har gitt uttrykk for det til israelske myndigheter, sier utenriksminister Ine Eriksen Søreide i en e-post fra Utenriksdepartementet til Aftenposten.

–Det er svært uheldig at nordmenn som kommer for å følge opp ulike programmer og bistandsprosjekter, er blitt eller kan risikere å bli nektet innreise til Israel, sier utenriksministeren.

–Vi vil fortsette, sammen med andre berørte land, å ta opp vår kritikk av denne praksisen med israelske myndigheter. Vi kommer også til å fortsette å ta opp enkeltsaker.

Ine Eriksen Søreide dekker seg bak USA og flere andre land når hun står bak den norske hageporten og kaster stein mot Israel som går forbi. Kanskje burde Eriksen Søreide våge å sende en bekymringsmelding om Frode Berg til Russlands utenriksminister Sergej Lavrov. Men det er alltid lettest å mobbe den som er liten.

Utenriksminsiter Ine Eriksen Søreide på besøk i Israel. (Foto: Vidar Norberg)

Filed Under: Kommentar

En ny nettside sjøsettes

1. november 2017 By Redaksjonen

Leder:

Enda en ny nettside, Finnmarkshilsen.no, er på beddingen og skal sjøsettes.

Denne nettsiden har hentet noe av sin inspirasjon fra det gamle bladet Finnmarkhilsen som ble startet i 1937 og var organ for Indremisjonen. Det var kjent som et solid oppbyggelsesblad, med andakt, noen meldinger fra nær og fjern. Bladet er for lengst gått inn.

Finnmarkshilsen (med s), som nå ligger på bedding, starter sjøsettingen med mottoet til en gammel predikant fra «Indre sjø» som nå er gått bort. Han gav ut et lite blad en gang i året med årsmelding og regnskap. Hans motto var «Ha tro til Gud» (Markus 11, 22).

Mange predikanter har reist gjennom Finnmarks egner i årtier, ikke minst etter krigen. Besøkt hjem, bedehus, fiskarheimer, frikirker, forsamlingslokaler fra kyststrøkene til viddene i Finnmark. De har vært budbringere om en frelse for mennesker. «For vi har ikke her en blivende stad, men søker den kommende.» (Hebr. 13, 8) Det er et mål for Finnmarkshilsen å minne om frelsen.

Håpet er at Finnmarkshilsen skal være både hyggelig og oppbyggelig, kanskje med en og annen nyhetsmelding, aktualitetssak og reportasje som også kan dras i land langt fra det geografiske området Finnmark.

Det er alt millioner av nettilbud der ute i cyberrommet. Man kan spørre om det er behov for flere. I en etterkristen tid har vel det kristne tilbudet blitt mindre. Derfor er det behov for flere vitner. Finnmarkshilsen håper å være ett av båtlagene.

Det kan være lettere å nå inn til mennesker med et trykket blad. Når det havner i hende på mennesker, blir det vel oftest bladd igjennom og lest mer enn det som finnes der ute i det store datarommet. Derfor ber Finnmarkshilsen om at de som kunne være interessert i et trykket blad, uforpliktende sender en e-post med navn og adresse til Finnmarkshilsen@gmail.com

Skulle interessen bli stor nok, kan det kanskje bli Finnmarkshilsen på avispapir.

Så får tiden vise om dette nettskråg blir sjødyktig. Det er herved sjøsatt!

Vidar Norberg

redaktør

 

Filed Under: Kommentar

  • « Go to Previous Page
  • Side 1
  • Interim pages omitted …
  • Side 91
  • Side 92
  • Side 93
Finnmarkshilsen, redaktør Vidar Norberg, e-post: Finnmarkshilsen@gmail.com, telefon: 90082017, konto DNB: 1214.01.69100. Copyright Finnmarkshilsen.no