• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold

Finnmarkshilsen

Hilsen fra Finnmark

  • Hjem
  • Nyheter
  • Oppbyggelse
  • Kommentar

Nyheter

Norwegian fra Oslo til Alta og Kirkenes fra 1. juli

17. juni 2020 By Redaksjonen

Norwegian over Enaresjøen på vei til Kirkenes.

Flyselskapet Norwegian vil fra 1. juli igjen begynne å fly fra Oslo til Alta og fra Oslo til Kirkenes. Det blir seks avganger i uken til begge byene, melder NTB.

Filed Under: Nyheter

Foreslår økt torskekvote

16. juni 2020 By Redaksjonen

Det internasjonale havforskningsrådet ICES går inn for å øke torskekvoten i Barentshavet med 147.600 tonn i 2021. Dette utgjør en økning på 20 prosent fra i år. I tillegg forslår ICES at kvotene for både hyse, sei og snabeluer kan økes til neste år, opplyser Havforskningsinstituttet tirsdag ifølge NTB.

Filed Under: Nyheter

Avlivet jerv

16. juni 2020 By Redaksjonen

I vår ble 18 jerv avlivet i Troms og Finnmark i et ekstraordinært uttak av Statens naturoppsyn, melder Miljødirektoratet. Totalt ble det avlivet 49 jerver i Norge, 21 av dem valper, skriver NRK/tromsogfinnmark

Filed Under: Nyheter

Sauer på beite i Lofoten

16. juni 2020 By Redaksjonen

Først i juni ble sauene sluppet ut på beite i Lofoten. Nå er gresset grønt og saftig. Øyriket ute i havet er kjent for lofotlam.

Sauer på Eggum i Loften dn 12. juni. (Foto: Mette Wright Larsen)

–Dee grønne fjellsidene i Lofoten har en helt spesiell flora – et beitegrunnlag bestående av næringsrike urter og frodig beitegras, naturlig saltet av havsalt som vind og uvær fører med seg. Lofotlam er en matspesialitet med kvalitet og smak preget av Lofotens unike natur, går det frem av Lofotlam.no

Sauer og lam ble sluppet ut på Eggum den 5. juni. (Foto: Mette Wright Larsen)

Filed Under: Nyheter

Nå kan man reise til Finland

15. juni 2020 By Redaksjonen

(15.06.2020): Norske myndigheter har åpnet opp for fritidsreiser mellom Norge og Finland fra og med mandag.

Det var ingen karantene for å komme inn i Finland, men på tilbaketuren ble man møtt av to ukers karantene i Norge. Dette er opphevet fra og med 15. mai.

Regjeringen har også åpnet opp for fritidsreiser til Danmark, Førøyene, Island og Grønland. Det er også mulig å reise til Gotland, men for reiser til Sverige er det fortsatt krav om karantene.

Myndighetene åpner også for arrangementer med inntil 200 personer. Arrangøren må ha oversikt over deltakerne. Private samlinger er fortsatt begrenset til 20 personer.

Filed Under: Nyheter

Flombilder fra Alta

12. juni 2020 By Redaksjonen

Snøsmeltingen førte til at flere elver i Alta-området gikk over sine bredder. Folk bygget jordvoll for å redde hus fra Tverrelva. Alta Kristne Grunnskole stengte da Altaelva steg og gikk over skoleveien. Ved Altaelvas bredd sto en gapahuk godt under vann.

(08.06.2020): Stor vannføring i Sagafossen i Tverrelva. (Foto: Torbjørn Thomassen)
Tverrelva går over sine bredder ved pumpehuset. (Foto: Torbjørn Thomassen)
Jordvoll i boligfeltet mot Tverrelva.
Altaelva steg og gikk over veien til Alta Kristne Grunnskole på Elvebakken. Det skjedde også i 2010. Vannet rammet ikke skolen. (Foto: Torbjørn Thomassen)
Da Altaelva gikk over sine bredder ved øvre Alta bru, mot Raipas, ble gapahuken stående under vann.
Sagafossen i Tverrelva.

Filed Under: Nyheter

Stor laksefangst i Tanaelva

11. juni 2020 By Redaksjonen

Søsknene Svein Tore Gaski (57) og Heidi Gaski (46) fra Seida fikk 11 laks på stågarn på to døgn i Tanaelva. Den største laksen veide 8,9 kilo. Heidi Gaski har laksebrev og rett til å fiske med garn. Garnfisket startet 1. juni. Stor flom i Tanaelva har hittil gitt drivgarnsfiskere knappe fangster, skriver Sagat.

Filed Under: Nyheter

Høy vannstand i Altaelva

10. juni 2020 By Redaksjonen

(10.06.2020): Det var onsdag formiddag fortsatt høy vannstand i Altaelva viste Altapostens webkamera. (Skjermklipp fra Altaposten)

Filed Under: Nyheter

–Grensen til Finland må åpnes

10. juni 2020 By Redaksjonen

Veien fra Karasjok til Utsjoki i Finland. (Arkivfoto: Vidar Norberg)

Ordførerne i Tana, Karasjok og Utsjok krever snarlig åpning av grensene mellom Norge og Finland.

–Det er frustrasjon blant oss ordførere i begge land over at sentrale myndigheter har så liten fokus på grensene i nord, sier ordfører Helga Pedersen i Tana til iFinnmark.

Det er lite koronasmitte både i Finnmark og Nord-Finland. Ordførerne syne det er rart at ikke grensen mellom Norge og Finland åpnes som grensene mellom Norge og Danmark, melder NTB.

–Familien har ikke fått besøkt Finland på en god stund. Vi kan ikke reise dit når vi må være i to ukers karantene så snart vi vender tilbake til Norge. Nå venter vi på at grensen skal åpnes. Da blir det en tur sørover, sier en mann i Alta til Finnmarkshilsen.

Filed Under: Nyheter

Flertall for oljeterminal på Veidnes

9. juni 2020 By Redaksjonen

Plaber om en ilandføringsterminal på Veidnes.

(08.06.2020): Et flertall av partiene på Stortinget ble mandag enige om et lovforslag for å sikre en ilandføringsterminal på Veidnes i Nordkapp kommune. Dette er en del av endringene i petroleumsskatteloven. Regjeringen må komme med planen for ilandføring av oljen fra Johan Castberg-feltet innen utgangen av oktober.

–Et flertall på Stortinget har fastslått at det er et mål at Veidnes skal bygges ut. Flertallet har bestemt at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med en løsning som sikrer ilandføringsterminalen på Veidnes, sa Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum i en pressemelding.

–Senterpartiet har kjempet for redde så mange som mulig av arbeidsplassene i olje-, gass- og leverandørindustrien i Norge. Forliket er svært viktig, og vi er svært fornøyd med at det nå også kan skapes nye arbeidsplasser i nord, sa Trygve Slagsvold Vedum.

–Det har vært en lang og tung kamp, men i dag er jeg veldig glad. Det var en mørk dag da Sylvi Listhaug (FrP) som olje- og energiminister lot Equinor slippe unna ilandføring. Men nå har vi endelig lyktes gjennom forhandlingene om oljeskatten, sa stortingsrepresentant Runar Sjåstad fra Arbeiderpartiet til Radio Nordkapp.

–Mens FrPs oljeministre har sviktet folk i Finnmark når de gang på gang har forlatt planer om ilandføring i nord, har Arbeiderpartiet i mange år og gjennom flere runder i Stortinget krevd at oljeproduksjonen i Barentshavet skal komme folk i Finnmark til gode gjennom arbeidsplasser og styrking av lokalsamfunnene. Nå har vi fått regjeringen med på at oljen fra Barentshavet skal i land, sa Arbeiderpartiets finanspolitisk talsperson Hadia Tajik ifølge Radio Nordkapp.

Filed Under: Nyheter

  • « Go to Previous Page
  • Side 1
  • Interim pages omitted …
  • Side 299
  • Side 300
  • Side 301
  • Side 302
  • Side 303
  • Interim pages omitted …
  • Side 368
  • Go to Next Page »
Finnmarkshilsen, redaktør Vidar Norberg, e-post: Finnmarkshilsen@gmail.com, telefon: 90082017, konto DNB: 1214.01.69100. Copyright Finnmarkshilsen.no