• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold

Finnmarkshilsen

Hilsen fra Finnmark

  • Hjem
  • Reportasje
  • Nyheter
  • Oppbyggelse
  • Kommentar

LEDER i SÁGAT: – Lovforslag truer rettssikkerheten

23. oktober 2019 By Redaksjonen

(22.10.2019): I dag har folk kun rett til å anke dom­mer fra ting­rett og jord­skif­te­rett hvis tvis­te­gjen­stand­ens ver­di er minst 125.000 kr. Er ver­di­en lav­ere, må an­ke­in­stan­sen (lag­manns­ret­ten) ha gitt sam­tyk­ke til å frem­me an­ken, skriver Ságat på lederplass.

Re­gje­rin­ga an­ført av jus­tis­mi­nis­ter Jø­ran Kall­myr (FrP) vil alt­så ha Stor­tin­get til å for­dob­le anke­gren­sa fra 125.000 kr til 250.000 kr. Frem til nå­vær­en­de tvis­te­lov ble ved­tatt i 2005 var den­ne anke­gren­sa på 20.000 kr.

I løp­et av 15 år er alt­så anke­gren­sa økt med for­mi­dab­le 1.250 prosent, om Stor­tin­get nå skulle strø sand på re­gje­rin­gas for­slag.

Ved for­ri­ge kors­vei for 15 år si­den tok nett­opp Frem­skritts­par­ti­et dis­sens i Stor­tin­get når det gjel­der stør­rel­sen på anke­gren­sa. FrP ville at gren­sa skul­le set­tes til 70.000 kr, og ikke 125.000 kr som stor­tings­fler­tal­let ved­tok.

Et­ter vår men­ing had­de FrP den gang svært for­nuf­ti­ge inn­si­gel­ser mot å øke anke­gren­sa så kraf­tig som ved­tatt.

–For folk flest vil et krav på ca. 100.000 kro­ner være av me­get stor vik­tig­het. I for­hold til prin­sip­pet om pro­por­sjo­na­li­tet må en ta inn over seg for­hol­det for van­li­ge bor­ge­re, og ikke kun hva som er en stor sak for of­fent­li­ge myn­dig­he­ter el­ler stør­re virk­som­he­ter, på­pek­te FrPs da­væ­ren­de to re­pre­sen­tan­ter i Stortingets jus­tis­ko­mi­té i en mind­re­talls­merk­nad.

Det­te var ut­sagn fra den tid da FrP var i op­po­si­sjon og tok mål av seg å være et par­ti «for folk flest». Nå sit­ter FrP på mak­tas tinde og fø­rer an med for­slag som ram­mer nett­opp de van­li­ge bor­ge­re partiet tid­lig­ere øns­ket å iva­re­ta.

Øk­nin­ga av anke­gren­sa for 15 år si­den har med­ført at man­ge an­ker ikke blir tatt til be­hand­ling. I 2018 ble om lag 10 prosent av av­gjø­rel­se­ne i ting­ret­ten an­ket (109 sa­ker). Av dis­se ble det kun gitt sam­tyk­ke i 16 prosent (17 sa­ker), mens 84 prosent alt­så ble nekta frem­met (92 sa­ker).

An­ke­ret­ten er alt­så langt på vei gan­ske il­lu­so­risk i dag. At anke­gren­sa nå skal for­dob­les, vi­ser at sta­ten set­ter hen­sy­net til egen øko­no­mi for­an be­folk­nin­gas retts­sik­ker­het.

Ret­ten til ef­fek­ti­ve retts­mid­ler er en fun­da­men­tal men­nes­ke­rett som Norge al­le­re­de i dag bry­ter tem­me­lig mas­sivt. Og enda ver­re vil det bli når Stor­tin­get har ban­ket igjen­nom den nye lov­end­rin­ga.

Vi sy­nes det er ta­lent­løst av re­gje­rin­ga å unn­la­te å vur­de­re al­ter­na­ti­ve løs­nin­ger som både kan være ressursbesparende og samtidig kan iva­re­ta retts­sik­ker­he­ten for van­li­ge folk. I dag set­tes lag­manns­ret­ten med tre fag­dom­me­re. I man­ge mind­re sa­ker kan det­te være som å sky­te spurv med ka­no­ner, alt­så en form for res­surs­slø­sing.

I ste­det for å av­skjæ­re el­ler inn­snev­re an­ke­ret­ten i sa­ker un­der en viss ver­di, bur­de Stor­tin­get som lov­gi­ver hel­ler vur­de­re en for­enk­let be­hand­ling. For eks­em­pel at lag­manns­ret­ten i slike saker set­tes med én dom­mer i ste­det for med tre dom­me­re.

Da vil man kun­ne få be­hand­let tre gan­ger så man­ge sa­ker som i dag, uten kostnadsøkning for statskassa. Samtidig som man ikke hadde be­høvd å gå på ak­kord med fun­da­men­ta­le men­nes­ke­ret­tig­he­ter som nå.

Vi min­ner også om at anke­reg­le­ne ikke bare gjel­der dom­mer i ting­ret­ten, men også jord­skif­te­ret­ten. Nor­malt skal si­vi­le sa­ker som hav­ner i ting­ret­ten, først være be­hand­let av for­liks­rå­det. Her vil det derfor ofte være snakk om en forutgående to-trinnsbehandling før even­tu­ell anke til lag­manns­rett.

Men i mot­set­ning til ting­retts­sa­ker blir jord­skif­te­sa­ker be­hand­let av jord­skif­te­ret­ten i før­s­te in­stans, uten noen for­ut­gå­en­de for­liks­råds­be­hand­ling. Dis­se sa­ke­ne vil ofte ikke ha høy øko­no­misk ver­di, men samtidig være av be­tyd­ning for en tjen­lig ut­nyt­ting av ei­en­dom­me­ne.

Lov­for­slaget leg­ger opp til at det i rea­li­te­ten ikke vil være an­ke­rett på jord­skif­te­sak­er. Alt­så er lan­dets grunn­ei­e­re fra­tatt ret­ten til bruk av retts­mid­ler. Sjøl om de­par­te­men­tet me­ner at lag­manns­ret­ten her kan ut­vi­se «smi­dig­het» i anke­si­lin­ga, ty­der er­fa­ring på det mot­sat­te. Dess len­ger ut i ut­mar­ka lagmannsretten eventuelt må tras­ke i ankesaken, dess tran­ge­re blir nål­øy­et.

Det ille med så vel dag­ens anke­gren­se som re­gje­rin­gas nye lov­for­slag, er at det ram­mer van­li­ge folks retts­sik­ker­het. Alle som opp­le­ver å få sin anke nekta frem­met, vil føle seg ut­satt for et jus­tis­mord, og ofte med god grunn.

Stor­tin­get bør her stoppe opp og spør­re seg sjøl om det virkelig er et slikt retts­løst sam­funn man øns­ker å ha.

Filed Under: Kommentar

Finnmarkshilsen, redaktør Vidar Norberg, e-post: Finnmarkshilsen@gmail.com, telefon: 90082017, konto DNB: 1214.01.69100. Copyright Finnmarkshilsen.no