• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold

Finnmarkshilsen

Hilsen fra Finnmark

  • Hjem
  • Nyheter
  • Oppbyggelse
  • Kommentar

Kampen for Finnmark kan bli lang

5. mars 2018 By Redaksjonen

Av Vidar Norberg

(5. mars 2018): Kampen mot sammenslåing av Troms og Finnmark er ikke over, selv om den borgerlige regjeringen tvinger sammenslåingen igjennom. Så lenge det er folk i Finnmark som vil at Finnmark skal være et eget fylke, kan kampen gå i generasjoner.

Skulle Arbeiderpartiet igjen komme i regjeringsposisjon, kan man jo håpe at de vil «tvangsoppløse» et eventuelt storfylke og gi Finnmarks befolkning den demokratiske styringsretten tilbake. Denne kampen bør kjempes til Finnmark er fritt.

Det var gledelig å se at Arbeiderpartiet i Finnmark på sitt årsmøte i Kirkenes søndag den 4. februar sa nei til Gardermoen-avtalen, mot bare 11 stemmer. Det er også positivt at tidligere nestleder i AP, Helga Pedersen fra Tana, gikk klart ut mot avtalen. Men dette handler ikke om hva Finnmark kan få tilført av makt, institusjoner og kroner. Det handler om å la en landsdel få lov til å beholde sin naturgitte særegenhet.

La Finnmark være Finnmark og Troms være Troms. Oslo er for langt unna til å bestemme.

Filed Under: Kommentar

Finnmarkshilsen, redaktør Vidar Norberg, e-post: Finnmarkshilsen@gmail.com, telefon: 90082017, konto DNB: 1214.01.69100. Copyright Finnmarkshilsen.no