• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold

Finnmarkshilsen

Hilsen fra Finnmark

  • Hjem
  • Reportasje
  • Nyheter
  • Oppbyggelse
  • Kommentar

–Det var gudstjenester og kasualia

23. juli 2021 By Redaksjonen

Helt til venstre (litt skjult) står Per Anders Turi (f.1928). Han var kirketjener på kirkestedet Kautokeino fra 1986. Han fungerte også som vikartolk i mange sammenhenger, ikke minst sommerstid sammen med meg ved kysten. Deretter fhv. kirketolk, Nils Mathis Turi (f. 1912) og kirketolk i østre Kautokeino kommune, Anders Johansen Sara (f. 1926). Sistnevnte var også en av tolkene i programmet «Veien gjennom Bibelen!» Bildet er tatt etter Lyngmos første gudstjeneste i Masi våren 1980. (Fotograf ukjent)

Av Olav Berg Lyngmo

(KIRKEKOMMENTAR): Interessen for kirkehistorie og samisk språk i nord gjorde at tjenesten ble i Finnmark. Det var også en kjent sak at Den gamle norske kirke (Dnk) i de to nordligste fylker svært ofte måtte ty til feltprester på grunn av prestemangel. Nå kan man derimot bli prester nesten uten skolering, sammenlignet med gamle dager. I min tid var studietiden og praktikum satt opp til en varighet på syv og et halvt år. Mitt beste praktikum som virkelig var verdifullt, hadde jeg hos gamle prester i nord. Det var visstnok etter at Gunnar Stålsett (Sp) ble Oslos biskop etter en politisk «hestehandel» i Bondevik regjeringen i mars 1998, at utdannelsen til prester i Dnk ble kraftig redusert. 

Det mest verdifulle da vi bodde i Lakselv, var tjenesten utenom Forsvaret, særlig i Karasjok og Porsanger. Det var gudstjenester og kasualia. Det skulle senere bli fast tjeneste i Nordkapp. Den lengste og rikeste tiden ble i Kautokeino, stedet jeg fortsatt besøker. Der har Skriften og Den evangelisk-lutherske bekjennelse vært grunnfestet nesten frem til i dag. Etter hvert som de gamle går bort, blir søndagsmenigheten mindre. Dnk og Samisk Kirkeråd er blitt mer liberale etter hvert. Det blir sikkert verre! Hvis en person søker på en prestestilling og er politisk korrekt, blir søkeren tilsatt. I gamle dager var det en teologisk kandidat som fornektet jomfrufødselen. Kandidaten ble dermed ikke ordinert av en bibeltro biskop. Kandidaten ventet bare til ledelsen i Dnk ble liberalisert, så ble han ordinert, og vedkommende er fortsatt i tjeneste i Dnk.

Bildet er tatt av Sverre Solberg, NSM, utenfor Smørfjordskaidi kapell i 1983. Bakerst (1) er kirketolk John Guttorm (1920-2013), Karasjok. Han var tolk de ganger jeg vikarierte i Karasjok. Hans Hansen (2) (1916-1994) fra Gåradak i Porsanger, var også tolk. Han tolket blant annet i Kokelv. Han var bl.a. engasjert i liturgisaken, for å beholde 1920 liturgien da makthaverne i Dnk gjorde det de kunne for å tvangsinnføre 1977 liturgien. Hans Hansen var også slektsforsker. Det har dessverre ikke lyktes å få tak i navnene på de andre som er med på bildet! Hvem kan skaffe navn?
Dette foto er tatt i forbindelse med samlinger i Lakselv. De tre som sitter i midten kom langt med sine språkkunnskaper på Nordkalotten. Henry Johansen tolket både til/fra finsk/samisk/norsk i Tana i 1977 og 78. F.v. Simon Iversen, Vadsø (1919–1999), Peder Eriksen, Lakselv, (1901–1983), Henry Johansen, Tana (1928–2018), John Helander (1919–2019), Tana/Nesseby, Kjell Martinsen, Vadsø (Foto: Olav Berg Lyngmo)
Besøk i Leirpollen. Her var språket finsk, et helt fremmed språk for meg. Samisk og norsk ble også forstått. Fv. Erling Salamonsen (1937–2014), Johan Mikkel Salamonsen (1895–1984) Marie Cecilie Salamonsen (1902–1982) og Ingvald Salamonsen (1932–1995). (Foto: Olav Berg Lyngmo)
Tolk Hans Hansen (1916–1994) fra Gåradak i Porsanger. (Foto: Olav Berg Lyngmo)

Filed Under: Oppbyggelse

Finnmarkshilsen, redaktør Vidar Norberg, e-post: Finnmarkshilsen@gmail.com, telefon: 90082017, konto DNB: 1214.01.69100. Copyright Finnmarkshilsen.no