• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold

Finnmarkshilsen

Hilsen fra Finnmark

  • Hjem
  • Nyheter
  • Oppbyggelse
  • Kommentar

Stor optimisme i Norges Samemisjonen

9. september 2022 By Redaksjonen

Generalsekretær Bjarne Gustad i Norges Samemisjon. (Arkivfoto: Are Turi)

Av Vidar Norberg

–Folk i Samemisjonen har fattet nytt mot. Det går bra med økonomien, og vi forsøker å få flere medlemmer, forteller generalsekretær Bjarne Gustad i Norges Samemisjon til Finnmarkshilsen.

I sommer har det vært samlinger både på Sennalandet, Smørfjord, Børselv og Ifjord. Predikantene Tom Dervola Oseberg og Ole Kristen Wastvedt har reist rundt og delt Guds ord. Vi forsøker å forfriske kontaktene våre.

Bedehuset i Austertana er solgt til Saniteten, men også der fikk Tom Dervola Oseberg slippe til.

I neste uke reiser Bjarne Gustad til Vestfold og Oslo. Den 25. september skal generalsekretæren etter planen ha en samisk gudstjeneste i Metodistkirken på Grünerløkka i Oslo.

–Det er viktig å dele Guds ord, sier Gustad.

Samemisjonens arbeid

–Er det mest eldre mennesker i Samemisjonen, eller får dere med unge mennesker?

–Den største delen er den eldre garde med trofaste misjonsvenner. Men som Samemisjonens formann Jon Teigen sier, så kommer det stadig nye eldre.

–Hvordan trives du som generalsekretær?

–Det er veldig fint å være med misjonsfolket. Jeg har vært her oppe siden ungdommen og er gift med en samejente fra Kautokeino. Det kommer godt med.

Stillstand i Russland

–Hvordan er det med Samemisjonens arbeid i Russland nå?

–Det er vel stillstand og litt vanskelig på grunn av krigstilstanden. Det er heller ikke så lett å reise dit eller å få finansiering, sier Bjarne Gustad.

Generalsekretær Bjarne Gustad (stående) på kirkekaffe i Máze. (Arkivfoto: Are Turi)

Filed Under: Bilder, Oppbyggelse

Finnmarkshilsen, redaktør Vidar Norberg, e-post: Finnmarkshilsen@gmail.com, telefon: 90082017, konto DNB: 1214.01.69100. Copyright Finnmarkshilsen.no