
Av Geir Adelsten Iversen, (Sp)
Vi vil ha levende kystsamfunn, arbeid til folk og nasjonal kontroll over ressursene våre. Fisk, kraft og naturressurser skal komme hele landet til gode — ikke bare noen få store aktører eller internasjonale interesser. I Finnmark ser vi hva dagens politikk fører til. Færre fiskebåter. Færre arbeidsplasser. Ungdom som flytter. Lokalsamfunn som tappes for folk og framtidstro.
Fisken tilhører fellesskapet, men stadig mer av verdiene samles på færre hender. Fra 2007 til 2025 økte bruttotonnasjen i fiskeflåten kraftig, samtidig som antall fartøy gikk ned. Dette ble kalt «kapasitetsreduksjon». Resultatet ble større båter, sterkere motorer og mer maktkonsentrasjon. Kysten betalte prisen. Tidligere hadde folk arbeid. Nå er altfor mange avhengige av NAV fordi arbeidsplassene er borte. Folk vil ikke gå passive hjemme. Folk vil arbeide, forsørge familien sin og bygge framtid i eget lokalsamfunn.
Det var en gang Arbeiderpartiet forsto dette. Ap bygde landet med arbeid, industri og ressurskontroll. Nå opplever mange at partiet er blitt mer opptatt av EU-tilpasning, sentralisering og systemer enn av å utvikle norske lokalsamfunn. Finnmark er ikke en utgiftspost. Finnmark er en av Norges viktigste ressursregioner. Da må også folkene som bor her få ta del i verdiskapingen. Vi trenger: sterkere nasjonal kontroll, bedre fordeling av ressursene, flere lokale arbeidsplasser, satsing på kystflåten, mer foredling i Norge, og en politikk som gjør det mulig å bo og leve i hele landet. Norge må utvikle Norge.

















